Fossiilkütuse asemel saab autokütuseks kasutada toiduõli

 
Noormehed Mart Malsub, Heigo Tark, Tõnu Nurmetalo ja Raigo Kivi otsustasid Volkswageni reisibussi panna liikuma toiduõli jõul. Kuigi noormehed on kursusekaaslased tehnikaülikoolist, ei olnud ettevõtmine raketiteadus.

Algne eesmärk oli bussiga odavalt Euroopasse reisile minna. Idee tehtigi teoks. Eesti noormehed on esimesed, kes kasutatud toiduõli jõul sõitsid ümber Läänemere. Pärast 2007. aasta reisi ümber Läänemere otsustas osa seltskonnast 2008. aasta suvel koos uute liikmetega teha tiiru peale Suurbritanniale. Nüüdseks on nad ka enda autod ümber ehitanud toiduõliga sõitmiseks.

Kõikides diiselkütust kasutavates vanemat tüüpi sõiduautodes saab kasutada diiselkütte asemel toiduõli. Erinevalt diiselkütusest tuleb toiduõli enne mootorisse andmist soojendada vähemalt 70 kraadini, et kütus oleks mootori põlemiskambrisse pihustamiseks piisavalt vedel. Kälma mootorit tuleb seetõttu käivitada diiselkütusega ning alles siis, kui mootor on läinud soojaks, saab selle ümber lülitada õli kasutamisele.

Mõju keskkonnale

Toiduõli kasutamisel tekkivad peamised keskkonnamõjutajad on süsinikdioksiid (CO2) ning lämmastikoksiidid (mürgine gaas, mis koos veeauruga võib põhjustada happevihma), teiste toiduõli põletamisest tekkivate ainete kogus on väike ja need ei avalda keskkonnale olulist mõju. Võrreldes diiselkütusega tekib toiduõli kasutamisel CO2 isegi rohkem, kuid üldises pildis säilitatakse CO2 roheline ringlus: taim tarvitab kasvamiseks ära selle sama CO2 koguse, mis hiljem auto mootoris toiduõli põletamisel tekib. Tehnikaülikooli noormeeste kogemuse põhjal võib öelda, et isegi mootori tahmamine väheneb. Toiduõlil on kütusena kaks positiivset tahku: tegemist pole fossiilkütusega ning tema kasutamine võib anda tööd kohalikule põllumajandusele.

Majanduslik kokkuhoid

Kui kasutatud toiduõli tasuta kokku koguda, filtreerida ja paaki valada, siis on kütuse hinnaks üksnes oma töö ja vaev. Kõik Eesti autod ei saaks kasutatud toiduõli siiski tarvitada, sest seda ei teki piisavalt palju. Samas on võimalik kasutada ka värsket toiduõli, kuid praeguste kütusehindade juures ei annaks see olulist hinnavõitu. Kui diiselkütuse liiter maksab 20 krooni, siis toiduõli liitri hind on u 13–15 krooni. Tehnikaülikooli noormeeste kogemuse põhjal võib öelda, et toiduõli ja diiselkütust koos kasutades moodustab diiselkütuse osakaal kogu kütusest 10–20%.

Toiduõli kasutuselevõtu eelarve

Toiduõli kasutuselevõtuks vajalike seadmete – õlipaagi, soojenduselemendi ja voolikute-kraanide koguhind jääb 10 ja 15 tuhande krooni vahele, olenevalt sellest, kui keeruline süsteem autole peale panna. On olemas süsteeme, mis sisaldavad mikrokontrollerit ning kus õli- ja diiselkütuse kasutamine vahetub automaatselt. Täiesti arvestatava süsteemi saab aga ümmarguselt 10 000 krooni eest.